چگونه انتقاد کنیم؟؟
1. فرصت شناسی: انتقاد را تا زمان مناسب از دست نرفته است، انجام دهید. البته اگر احتمال تکرار اشتباه را نمی دهید و مسالۀ مهمی هم نبوده پیشنهاد می کنیم انتقادتان را قورت بدهید!
2. یکی یکی: در هر نوبت فقط در یک زمینه انتقاد کنید نه آنکه مخاطب را به باد انتقادات ریز و درشت بگیرید. بابا رحم داشته باشید!!
3. فقط “نقد کار": تنها از کار اشتباه صورت گرفته یا حرف اشتباه زده شده انتقاد کنید نه اینکه خود شخص یا اشخاص را به باد انتقاد بگیرید. لطفا یک باره طرفتون را نشورید بگذارید کنار!
4. ساندویچی: انتقاد را موجز و فشرده بیان کنید.
5. پیشنهاد: تا آنجا که امکان دارد انتقاد را در پوشش “پیشنهاد” و حتی “سؤال” مطرح کنید؛ انتقاد مثل چاقوی تیز است، با پیشنهادی یا سئوالی کردن انتقادتان، این چاقو را کند کنید تا قلب مخاطب را شقه شقه نکند.
6. “کنایه” ممنوع!: از گوشه و کنایه زدن به طرف مقابلتان جداً بپرهیزید. گوشه و کنایه زدن بیشتر نشان می دهد که شما از شخص عصبانی هستید نه اینکه از کار اشتباهش ناراحت باشید. .
7. “افراط” نه!: هنگام انتقاد از افراط بپرهیزید و از واژه هایی مانند “همیشه"، “هرگز” و … کمتر استفاده کنید (مثلاً نگویید “مثل همیشه کار که به تو افتاد گره خورد!” یا “هیچ وقت نشد که بتوانم به کار شما اعتماد کنم” یا “صد بار این را گفتم اما دریغ از اثر کردن").
8. پوزش نخواهید: برای انتقاد کردن پوزش نخواهید. اگر واقعا تردید دارید قبل از انتقاد کردن از درستی انتقاد مطمئن شوید.
9. تقدیر: نقاط قوت شخص را مورد تقدیر قرار دهید تا اطمینان یابد که شما خدماتش را نیز در نظر دارید. با این کار زمینه را برای پذیرش انتقاد در مخاطب فراهم کرده¬اید. اگر سعی کنید، حتما یک خوبی پیدا می کنید!
10. گوش کنید: حرف ها و درد دل مخاطب را نیز بشنوید. در هنگام انتقاد کردن همیشه خود را صد در صد بر حق ندانید، شاید طرف شما دلیلی داشته باشد که با شنیدنش شما کاملا قانع شوید.
11. موقعیت سنجی: بهتر است انتقاد را در خلوت انجام دهید. بی توجهی به این نکته ممکن است به جای اصلاح کار اشتباه طرف مقابلتان به تحقیر و سرخوردگی او بیانجامد.
#مهارت
#مهارتهای_زندگی
#مهارتهای_ارتباطی
#انتقاد_سازنده
#انتقاد_کلّیومبهم_ممنوع
انتقاد سازنده